اتحادیه اروپا سرانجام EES را راه‌اندازی کرد

از ۱۲ اکتبر ۲۰۲۵ اتحادیه اروپا سیستم کنترل مرزی اتوماتیک جدید خود (EES) را برای مسافران غیر اتحادیه اروپا در منطقه شنگن فعال کرد.

از ۱۲ اکتبر ۲۰۲۵ اتحادیه اروپا سیستم کنترل مرزی اتوماتیک جدید خود (EES) را برای مسافران غیر اتحادیه اروپا در منطقه شنگن فعال کرد.

اتحادیه اروپا سرانجام EES را راه‌اندازی کرد

از روز یکشنبه ۱۲ اکتبر ۲۰۲۵ اتحادیه اروپا سیستم کنترل مرزی اتوماتیک جدید خود (EES) را برای مسافران غیر اتحادیه اروپا در منطقه شنگن فعال کرد.

از روز یکشنبه ۱۲ اکتبر ۲۰۲۵، اتحادیه اروپا اجرای سامانه جدید ورود و خروج (EES) را آغاز کرده است. این سامانه دیجیتال اطلاعات بیومتریک مسافران غیر اتحادیه اروپا را ثبت می‌کند و به‌ تدریج جایگزین مهر زدن دستی گذرنامه‌ها خواهد شد.

هدف اصلی از راه‌اندازی این سامانه، افزایش کارایی مرزی، کاهش تقلب هویتی و تقویت امنیت در منطقه شنگن است. مسافران هنگام ورود به این منطقه، باید اثر انگشت و عکس صورت خود را ثبت کنند.

آلمان فرودگاه دوسلدورف خود را به عنوان اولین نقطه ورودی به این سیستم مجهز کرده و انتظار می‌رود تمام مرزهای هوایی و دریایی تا آوریل ۲۰۲۶ به این سیستم مجهز شوند. نگرانی‌هایی در مورد افزایش صف‌ها وجود دارد اما راه‌اندازی به صورت تدریجی انجام می‌شود تا اختلالات کاهش یابد.

راه‌اندازی سامانه EES به‌صورت تدریجی انجام می‌شود و انتظار می‌رود تا ۱۰ آوریل ۲۰۲۶ به‌طور کامل اجرایی شود. در این مدت، مسافران همچنان می‌توانند از مهر زدن دستی گذرنامه استفاده کنند. سامانه EES برای ۲۹ کشور منطقه شنگن اعمال می‌شود که شامل ۲۵ کشور عضو اتحادیه اروپا به‌علاوه ایسلند، لیختن‌اشتاین، نروژ و سوئیس است. ایرلند و قبرس از این سامانه مستثنا هستند.

مسافران هنگام ورود به مرزهای شنگن باید در کیوسک‌های خودکار اطلاعات بیومتریک خود را ثبت کنند. این اطلاعات برای مدت سه سال ذخیره و با مقامات مربوطه به‌اشتراک گذاشته می‌شود. عدم همکاری با این فرآیند می‌تواند منجر به رد ورود شود. با وجود مزایای امنیتی، نگرانی‌هایی در مورد افزایش صف‌ها و تأخیرات در فرودگاه‌ها و ایستگاه‌های قطار وجود دارد، بنابراین راه‌اندازی سامانه به‌صورت تدریجی انجام می‌شود تا اختلالات به حداقل برسد.

دیدگاه خود را بیان کنید
Code Image